Status: To år som iværksætter på fuldtid

Status: To år som iværksætter på fuldtid

For lige godt to år siden blev jeg student. Frem for at starte på en uddannelse, få et job i Brugsen og rejse verden rundt, valgte jeg at gå all in som iværksætter.
..det var en klog beslutning.

Der er nu gået et års tid siden, at jeg sidst gjorde status.. Har du ikke læst det, vil jeg anbefale, at du læser dette først. Læs med her –> 

Jeg vil nu gøre status igen – her efter to år som iværksætter på fuldtid.

Fra juli 2015- januar 2016

Sidst jeg skrev et lignende indlæg var i juli 2015, så det giver fin mening, at jeg tager fat derfra. Dengang var jeg sprængfyldt med motivation. Jeg var blevet nomineret til Årets Nordjyske Iværksætter (vi tabte til FunCenter Aalborg – helt fortjent, at Jan vandt), vi vækstede hastigt, og jeg var overbevist om, at intet kunne stoppe mig.

..jeg blev klogere

Lidt for meget arbejde, lidt for lidt søvn og alt for lidt omtanke resulterede i en omgang stress. Dette kommer jeg ikke yderligere ind på her, men du kan læse mit indlæg herom her.

Det negative blev vendt til det positive

Denne lettere ubehagelige oplevelse fungerede lidt som et wake-up call for mig selv. Jeg tog en uge til Spanien på Refuga og gjorde mig klart, hvad jeg syntes var sjovt ved min hverdag, og hvad der ikke var sjovt – og så begyndte jeg ellers at uddelegere alle de opgaver, jeg ikke fandt sjove.

Jeg var ikke motiveret til at skrive tekster mere, og min tid var langt bedre brugt andre steder.
Resultat: Jeg ansatte flere tekstforfattere, tjente flere penge og fik en langt sjovere hverdag.

Mit fokus var nu 100% på, at jeg skulle have en hverdag, hvor jeg glædede mig til at møde ind, hvor mine ansatte var glade, og hvor vi havde glade kunder. Alt det, jeg ikke behøvede at lave (regnskab, hjemmeside og lign.), outsourcede jeg. Derved kunne jeg bruge min energi, hvor jeg rykkede noget. Salg, PR og drift at virksomheden.

I november rykkede vi i nye lokaler og fik 100 kvm kontor for os selv. Kæmpe sejr – det er fortsat én af de ting, jeg er allermest stolte af.

Juleaftensdag hos Somera
Team Somera mødes og arbejder juleaftensdag. Traditionen blev startet i 2014, og jeg håber, at vi kan holde den kørende.

Januar til marts – Fokus bliver skærpet

Fra januar til marts blev mit fokus endnu skarpere. Jeg lagde en klar plan for, hvilken retning vi skulle gå. Jeg får designet ny hjemmeside, skiftet navn til Somera og trækker mig ud af min anden virksomhed, Versus Consulting. Vi var nu ni mand i virksomheden (ca. 3 fuldtidsansatte), væksten er hastig, og vi er klar til at tage det næste step.

Da jeg i januar’14 var i Marokko, luftede jeg tanken om, at det kunne være meget sejt, hvis jeg engang omsatte for 50-60.000 kroner månedligt. Nu var vi i alt 9 mand og på den pæne side af de 100.000 kroner månedligt. Det var lidt sindssygt, da vi nåede dette mål for første gang.

Når jeg snakker sammen med mine forskellige venner inden for iværksætterverdenen, er det altid spændende at høre hinandens historier. Det vi alle gerne vil vide er:

  • Hvorfor denne idé? Garn, tekster, inkasso, byggeri mv.
  • Hvad er din motivation?
  • Hvorfor har du fået succes?

De to første spørgsmål har jeg altid haft nemt ved at svare på, men det sidste har jeg aldrig haft et klart svar på. Netop fordi succes er så fluffy et begreb. Svaret er jeg dog endelig nået frem til – tror jeg.. 

Vi har altid haft et knivskarpt fokus på, hvilken forretning vi ønsker at bygge. En forretning, hvor vores kunder er glade, hvor vores ansatte er glade, og hvor vi er stolte af vores produkt. Hovedfokus har aldrig været, at vi skal omsætte for x-antal millioner inden 2016 eller lign. Dette har været et biprodukt af, at vi har opbygget en sund forretning. Dét er nøglen bag vores ydmyge succes.

Fra marts til nu

Fra januar og frem havde vi mere fart på en nogensinde før. Mit arbejde gik (og går fortsat) med at automatisere vores processer, udvikle forretningen og sidde med vores markedsføring. Dertil har jeg altid været glad for at arbejde med PR. Lige siden jeg ramte forsiden af Vejgaard Avisen som 3-årig, skrev mit første læserbrev som 13-årig eller var på forsiden af Børsen som 14-årig. Da vi så fik en praktikant med speciale i PR, besluttede jeg mig for at udfordre mig selv lidt og lære hende, hvordan jeg arbejder med PR.

Kristian Scharling - EB forside

Resultatet heraf blev en artikel på forsiden af Ekstra Bladets netavis, massiv opmærksomhed og ikke mindst et stærkt link fra EB.dk. Du kan læse hele casen her.

Somera som forretning den dag i dag

Hele mit fokus er nu på Somera; mit hjertebarn. Vi er 10 super seje ansatte (ca. 5 mand på fuldtid), vi har vores eget kontor, arbejder sammen med nogle af de dygtigste folk inden for SEO, e-Handel og affiliate marketing. Vi har en forretning, der for dette regnskabsår leverer et flot femcifret overskud. Vi genererer vækst måned for måned og har knivskarpt fokus på, hvilken vej vi vil bevæge os i. Dertil har jeg skabt mig en hverdag, hvor jeg kan rejse fire til fem gange årligt, omringe mig med sindsygt interessante personer og have et arbejde, som jeg er glad for.

Jeg er fortsat ikke millionær, men jeg har heldigvis penge nok til at købe en ny cykel i næste måned og hoppe en tur til Barcelona på endnu en Refuga-tur.

Løse tanker og lettere opsummering

Dette blogindlæg er yderst rodet, eftersom det er udpluk af mine tanker, der ofte ikke er spor organiseret. Jeg vil dog gerne lige tage mig tiden til at samle op på mine tanker og få det sidste med, jeg ikke lige kunne få til at passe ind her.

Over det seneste år har jeg haft fornøjelsen af at holde et væld af oplæg og foredrag om iværksætteri. For alle lige fra folkeskoleelever, bankdirektører, 20 knivskarpe iværksættere til dygtige gymnasieelever. Noget, som jeg fortsat nyder og vil fortsætte med.

Netværk har været nøglen

Mit fokus på at blive endnu dygtigere har resulteret i, at jeg har taget kontakt til en håndfuld hamrende dygtige iværksættere og fået konkret feedback fra dem. Det har resulteret i, at vi har fået en langt skarpere forretningsplan, jeg har lært sindsygt meget af, hvilke fejl de har begået og fået konkret sparring på, hvordan jeg bliver en dygtigere forretningsmand.

Dertil har jeg for nyligt fået mig en rigtig god mentor, der hjælper og rådgiver mig en gang hver til hver anden måned. Det kan jeg ikke anbefale nok. 

Jeg er pt. i den fase, hvor jeg synes, at det er umenneskeligt svært. At skulle have ansvaret for to personers indkomst (på fuldtid) og dertil min egen. At skulle administrere ni mand, sørge for at økonomien holder og stadig have fokus på at tjene endnu mere. Hamrende spændende tid, som vi går i møde, der uden tvivl bliver endnu sværere end, hvad jeg har prøvet indtil nu. Det er netop her, hvor mit netværk er så sindssygt godt. Jeg har en god håndfuld rigtig gode venner, jeg mødes med en gang eller to hver anden måned for at arbejde, snakke og egentligt blot vende alt imellem himmel og jord. De er alle iværksættere, og det har den fordel, at der altid er én, der har siddet i den præcis sammen situation, som man eventuelt selv måtte sidde i.

Det næste år bliver fantastisk spændende, og jeg glæder mig til at se, hvor jeg er, når jeg skriver mit næste indlæg. Who knows? Nedenfor har jeg opsummeret lidt tal, som du kan se på. Hvis ikke kan du jo smide en kommentar nedenfor, hvis du vil vide mere :-).

Bulletpoints for det sidste år:

  • 300% vækst i omsætning
  • Fordobling af ansatte
  • Forside-artikel på EB.dk
  • Langt portræt bragt i Nordjyske Plus
  • Portræt bragt på Connery.dk
  • 2 ture på Refuga – én mere to come i September
  • Solidt overskud i forretningen
  • Flyttet i eget kontor